النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: سؤال لإصحاب الخبره ومهندسين الحمايه

  1. #1
    V.I.P Member
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    الدولة
    السعوديه
    المشاركات
    162

    سؤال لإصحاب الخبره ومهندسين الحمايه

    سلام عليكم

    عندي سؤال عن محطات التحويل انا مره كنت بمحطه تحويل من 33 ك ف الى 13.8 ك ف

    المهم عطوني مركزنا خطوه اني اشيل الارضي من الخليه وادخل القاطع جهد 33 ك ف الكابل باقي مؤرض وانا ماشلت الارضي بس ركبت plug in اللي يغذي القاطع بالديسي عشان يفصل ويوصل المهم شوي الا حصل تريب ورشيكت حصلت المحول فصل والس سكشن فصل معاه ومادري وش السالفه

    لكن لما شلت البلق ان وشلت الارضي وركبت القاطع مره ثانيه وشغلت الباس سيكشن والمحول والقواطع اللي فصلت اشتغل معاي كل حاجه اوكيه.

    بس ابي اعرف شنو علاقة الارضي لما كان على الكابل اللي خارج من المحطه وانا لسا مادخل القاطع اللهم اني مركب الفيش اللي يغذي القاطع

  2. #2
    Junior Engineer الصورة الرمزية محمد العريشى
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    85

    مشاركة: سؤال لإصحاب الخبره ومهندسين الحمايه

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة powerguy
    سلام عليكم

    عندي سؤال عن محطات التحويل انا مره كنت بمحطه تحويل من 33 ك ف الى 13.8 ك ف

    المهم عطوني مركزنا خطوه اني اشيل الارضي من الخليه وادخل القاطع جهد 33 ك ف الكابل باقي مؤرض وانا ماشلت الارضي بس ركبت plug in اللي يغذي القاطع بالديسي عشان يفصل ويوصل المهم شوي الا حصل تريب ورشيكت حصلت المحول فصل والس سكشن فصل معاه ومادري وش السالفه

    لكن لما شلت البلق ان وشلت الارضي وركبت القاطع مره ثانيه وشغلت الباس سيكشن والمحول والقواطع اللي فصلت اشتغل معاي كل حاجه اوكيه.

    بس ابي اعرف شنو علاقة الارضي لما كان على الكابل اللي خارج من المحطه وانا لسا مادخل القاطع اللهم اني مركب الفيش اللي يغذي القاطع
    للاسف الرساله مش واضحه وفى صعوبه فى قرأتها المهم الى ممكن اقوله لك ياخى ان لا يصح التوصيل مع وجود الارضى باى شكل لانه هسبب عطل مباشره وعلى حد علمى اعرف ان القواطع الان بهاinter lockeلعدم حدوث اى مشاكل فى التوصيل او الفصل من الاشخاص القائمين على العمل نتجه النسيان او الغفله

  3. #3
    V.I.P Member
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    الدولة
    السعوديه
    المشاركات
    162

    مشاركة: سؤال لإصحاب الخبره ومهندسين الحمايه

    كل مافي الامر انا كنت داخل محطه تحويل من 33 ك ف الى 13.8 ك ف

    مركز التحكم طلب مني ان ادخل القاطع (33 ك ف ) داخل الخليه واعمل له اغلاق.

    بعد ما دخلت المحطه وجدت القاطع المراد تشغيله داخل البانل بتاعه لكن لم يركب الفيش اللي يوصل التغذيه للبريكر .

    انا ركبت الفيش (عباره مجموعة اسلاك بايلوت )) عشان ابدخل البريكر داخل واعمل له اغلاق لكن بعد ماركبت الفيش تقريبا 5 دقائق فصل BUS SECTION وواحد من المحولات
    وبعد ماتأكدت وسحبت القاطع للخارج وجدت أرضي مركب داخل الخليه بس انا للأسف ماشفته لأني لما رأيت القاطع داخل الخليه توقعت انه لايوجد ارضي.

  4. #4
    Junior Engineer الصورة الرمزية محمد العريشى
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    85

    مشاركة: سؤال لإصحاب الخبره ومهندسين الحمايه

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة powerguy
    كل مافي الامر انا كنت داخل محطه تحويل من 33 ك ف الى 13.8 ك ف

    مركز التحكم طلب مني ان ادخل القاطع (33 ك ف ) داخل الخليه واعمل له اغلاق.

    بعد ما دخلت المحطه وجدت القاطع المراد تشغيله داخل البانل بتاعه لكن لم يركب الفيش اللي يوصل التغذيه للبريكر .

    انا ركبت الفيش (عباره مجموعة اسلاك بايلوت )) عشان ابدخل البريكر داخل واعمل له اغلاق لكن بعد ماركبت الفيش تقريبا 5 دقائق فصل BUS SECTION وواحد من المحولات
    وبعد ماتأكدت وسحبت القاطع للخارج وجدت أرضي مركب داخل الخليه بس انا للأسف ماشفته لأني لما رأيت القاطع داخل الخليه توقعت انه لايوجد ارضي.
    اخى الكريم الحمد لله انك علمت السبب ولكن نصيحه لله لك ولكل الاخوان الله يكرمكم جميعا كونوا حزرين فى التعامل مع المعدات وكل الاشياء فى العمل لان فى المجال الكهربى الخلطه قد تكلف احيانا الحياه وحفظنا الله واياك ياخى من كل سوء وهذا رابط فيه السيره النبويه بعدة لغات علينا ان ننشره في جميع المنتديات ولجميع
    الاصحاب
    http://www.islamway.com/mohammad
    وبالله التوفيق

  5. #5
    Junior Engineer الصورة الرمزية محمد العريشى
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    الدولة
    مصر
    المشاركات
    85

    مشاركة: سؤال لإصحاب الخبره ومهندسين الحمايه

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة powerguy
    كل مافي الامر انا كنت داخل محطه تحويل من 33 ك ف الى 13.8 ك ف

    مركز التحكم طلب مني ان ادخل القاطع (33 ك ف ) داخل الخليه واعمل له اغلاق.

    بعد ما دخلت المحطه وجدت القاطع المراد تشغيله داخل البانل بتاعه لكن لم يركب الفيش اللي يوصل التغذيه للبريكر .

    انا ركبت الفيش (عباره مجموعة اسلاك بايلوت )) عشان ابدخل البريكر داخل واعمل له اغلاق لكن بعد ماركبت الفيش تقريبا 5 دقائق فصل BUS SECTION وواحد من المحولات
    وبعد ماتأكدت وسحبت القاطع للخارج وجدت أرضي مركب داخل الخليه بس انا للأسف ماشفته لأني لما رأيت القاطع داخل الخليه توقعت انه لايوجد ارضي.
    اخى الكريم الحمد لله انك علمت السبب ولكن نصيحه لله لك ولكل الاخوان الله يكرمكم جميعا كونوا حزرين فى التعامل مع المعدات وكل الاشياء فى العمل لان فى المجال الكهربى الخلطه قد تكلف احيانا الحياه وحفظنا الله واياك ياخى من كل سوء وهذا رابط فيه السيره النبويه بعدة لغات علينا ان ننشره في جميع المنتديات ولجميع
    الاصحاب
    http://www.islamway.com/mohammad
    وبالله التوفيق

  6. #6
    عضو فى مجلس إدارة المنتديات الصورة الرمزية mohanad sayed
    تاريخ التسجيل
    Feb 2006
    الدولة
    Khartoum - Sudan
    المشاركات
    224

    Question مشاركة: سؤال لإصحاب الخبره ومهندسين الحمايه

    بسم الله الرحمن الرحيم

    Dear powerguy
    I want to help you but,I cann't understand you
    Please, can you try to write your problem by English? please
    your sincerly
    Mohanad
    مهند سيد
    مهندس كهربائي - قدرة وماكينات
    إدارة المحافظة علي الثروة - قسم الانتاج
    شركة بترول
    جمهورية السودان

  7. #7
    عضو فى مجلس إدارة المنتديات الصورة الرمزية mohanad sayed
    تاريخ التسجيل
    Feb 2006
    الدولة
    Khartoum - Sudan
    المشاركات
    224

    Thumbs up مشاركة: سؤال لإصحاب الخبره ومهندسين الحمايه

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momoeng
    اخى الكريم الحمد لله انك علمت السبب ولكن نصيحه لله لك ولكل الاخوان الله يكرمكم جميعا كونوا حزرين فى التعامل مع المعدات وكل الاشياء فى العمل لان فى المجال الكهربى الخلطه قد تكلف احيانا الحياه وحفظنا الله واياك ياخى من كل سوء وهذا رابط فيه السيره النبويه بعدة لغات علينا ان ننشره في جميع المنتديات ولجميع
    الاصحاب
    http://www.islamway.com/mohammad
    وبالله التوفيق
    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
    Mr.momeng
    thank you very much for this web site
    and I promise you I will send it to every Foreigners whom I have in my relationships book
    thank you again, good luck
    your Faithfully mohanad
    مهند سيد
    مهندس كهربائي - قدرة وماكينات
    إدارة المحافظة علي الثروة - قسم الانتاج
    شركة بترول
    جمهورية السودان

  8. #8
    Junior Engineer الصورة الرمزية حسين الكرغلي
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    الدولة
    Libya
    المشاركات
    67

    مشاركة: سؤال لإصحاب الخبره ومهندسين الحمايه

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ارجو ان اكون فهمت كلامك اخي ..ولك الرد
    في بعض المحطات يكون هناك انترلك للحماية من تداخل قواطع الدخول وهو ما يمكن معرفته بالخرائط لدوائر التحكم ..على سبيل المثال من الممكن ان يكون القاطع الذي ركبت له الفيشة في وضع اغلاق حتى وهو خارج البنل و هناك انترلك يسمح بفتح الباس سكشن عند قفل البريكر اللى انت شغال عليه فبمجرد ما وصلت الفيشة تكون دخلت داخل دائرة التحكم ...ارجو ان تراجع دوائر التحكم وستجد الاجابة المنطقية واعانك الله على ذلك

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. سؤال لاصحاب الخبره
    بواسطة ahmed usef في المنتدى قسم التصميم Design Department
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 04-11-12, 02:18 PM
  2. سوال لاهل الخبره
    بواسطة engkareemswelam في المنتدى قسم التصميم Design Department
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 01-01-12, 02:44 PM
  3. سوال لاهل الخبره
    بواسطة engkareemswelam في المنتدى قسم التصميم Design Department
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 27-12-11, 06:58 PM
  4. سؤال الى اهل الخبره
    بواسطة محمود سعيد نبوى في المنتدى قسم محطات التوليد و أنظمة التشغيل و التحكم Power Plants
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 17-11-08, 05:39 PM
  5. سؤال لأهل الخبره
    بواسطة mahmoud sabry في المنتدى قسم وقاية نظم القوى الكهربائية Power System Protection
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 28-09-08, 04:47 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
 

 

 

Flag Counter